Twierdza Toruń i Forty (XIX w.)
XIX-wieczna Twierdza Toruń, składająca się z ponad 150 obiektów, w tym 15 dużych fortów, jest jedną z atrakcyjniejszych osobliwości Torunia poza jego historycznym centrum - Średniowiecznym Zespołem Miejskim wpisanym na Listę UNESCO, gotyckimi zabytkami, piernikami, Mikołajem Kopernikiem. Jest niezwykle cennym zabytkiem militarnym w skali europejskiej i jednym z największych systemów fortyfikacyjnych na terenie dzisiejszej Polski, powstałym w XIX w. dla obrony ówczesnej wschodniej granicy Królestwa Prus. W XIX w. (po Kongresie Wiedeńskim w 1815 r.), w okresie zaboru niemieckiego, Toruń stał się twierdzą w znaczeniu warowni państwowej.
Jednak już od początku swojego istnienia - od 1. poł. XIII w. przez całą swoją historię Toruń pełnił ważne funkcje obronne: począwszy od średniowiecznych systemów fortyfikacyjnych - podwójnych murów obronnych z basztami, bramami i barbakanami, poprzez barokowe fortyfikacje bastionowe z XVII w., aż po XIX-wieczne obiekty wielkiej twierdzy obronnej, wybudowanej przez Prusaków w latach 1878-1892; można w Toruniu dokładnie prześledzić rozwój europejskich systemów obronnych, zmieniających się wraz z rozwojem broni i sposobów walki. Więcej o rozwoju fortyfikacji tutaj. |
Fort IV Twierdzy Toruń, koszary szyjowe i brama wjazdowa
Czytaj też:
|
Fort IV Twierdzy Toruń z lotu ptaka
|
Do dziś zachowało się w Toruniu ok. 150 budowli obronnych wchodzących w skład tej ogromnej XIX-wiecznej twierdzy. Elementy Twierdzy Toruń otaczają miasto dwoma piescieniami: wewnętrznym i zewnętrznym, na który składa się przede wszystkim 7 dużych fortów głównych, 8 pośrednich, oddalonych od śródmieścia o około 3-3,5 km. W ten sposób Toruń stał się twierdzą pruską I klasy, zaliczaną do największych w Europie.
W związku z tym, że Twierdza Toruń nie brała bezpośredniego udziału w akcjach wojennych, jest obecnie najlepiej zachowanym pierścieniowym zespołem obronnym w Europie.
W 1971 roku zespół fortów został wpisany do rejestru zabytków. Jednak mimo to na naszych oczach w ostatnich latach wiele obiektów niszczeje, jest rozkradanych (m.in. z elementów metalowych) i dewastowanych, a służby miejskie i konserwatorskie nie wykazują się skutecznością egzekwowania ochrony i zabezpieczenia. |
Międzynarodowa atrakcyjność obiektów Twierdzy Toruń: (znaczenie gwiazdek tutaj) | |
Zwiedzaj:
|
Elementy XIX-wiecznej Twierdzy Toruń
XIX-wieczna Twierdza Toruń (twierdza fortowa pasa zewnętrznego) została zbudowana za "francuskie złoto" po wojnie prusko-francuskiej 1870-1871.
Decyzję o podjęciu budowy wielkiej Twierdzy podjęto mocą rozporządzenia pruskiego sztabu generalnego z 24. 06. 1872 r. Wtedy też zaliczono Toruń do twierdz I kategorii przewidzianych do intensywnej rozbudowy. Podstawowym motywem, dla którego w ogóle podjęto taką decyzję, było zastosowanie nowego wynalazku techniki militarnej - dział gwintowanych. Wprowadzenie artylerii gwintowanej, o zwiększonym zasięgu i celowości, wywołało przełom w fortyfikacji - dotychczasowe ciągłe obwody wałów musiały zostać uzupełnione wysuniętym na 3 - 4 km pierścieniem samodzielnych fortów artyleryjskich.
Budowę takich fortów w Toruniu podjęto w 1877 roku i ukończono w 1884. Są to dzisiejsze forty: II, IV, V, VII, XI, XII i XV oraz mniejszy IX (szczegóły niżej). Aby bezpiecznie pomieścić zwiększoną załogę twierdzy i odpowiednie zapasy, rozszerzono stare umocnienia wokółmiejskie (tzw. pierścień wewnętrzny) powstałe w 1. poł. XIX w.
Budowę takich fortów w Toruniu podjęto w 1877 roku i ukończono w 1884. Są to dzisiejsze forty: II, IV, V, VII, XI, XII i XV oraz mniejszy IX (szczegóły niżej). Aby bezpiecznie pomieścić zwiększoną załogę twierdzy i odpowiednie zapasy, rozszerzono stare umocnienia wokółmiejskie (tzw. pierścień wewnętrzny) powstałe w 1. poł. XIX w.
Schematyczny plan XIX-wiecznej twierdzy toruńskiej. Kliknij aby powiększyć
Nowy etap "rewolucji fortyfikacyjnej" wywołany z kolei wprowadzeniem pocisku burzącego (1883 r.) spowodował konieczność przebudowy dopiero co ukończonych dzieł oraz rozbudowy pasa fortecznego. W latach 1888-1893 powstały więc forty: I, III, VI, VIII, X, XII i XIV oraz pomiędzy nimi 83 schrony i ponad 20 baterii ziemnych. Później jeszcze, w latach 90. oraz około 1905 i 1914 roku istniejące obiekty modernizowano, budowano nowe - w tym baterie pancerne. Do roku 1914 liczba budowli fortecznych wzrosła do około 200. Łącznie na budowę, utrzymanie i wyposażenie obiektów fortecznych wydano sumę 60 milionów marek.
XIX-wieczna twierdza wpłynęła zdecydowanie na rozwój urbanistyczny i przestrzenny Torunia: przekształciła je w potężne miasto garnizonowo-obronne i poza budowlami bezpośrednio związanymi z funkcjami wojskowymi (licznymi dziełami obrony bezpośredniej, koszarami, magazynami, warsztatami, szpitalami, arsenałami), powstały całe dzielnice, np. Wilhelmstadt (Przedmieście św. Katarzyny), rozwinęło się Bydgoskie Przedmieście.
Dzisiejszy obraz Torunia został w znacznym stopniu zdeterminowany jego militarną - forteczną i garnizonową przeszłością XIX-wieczną. Ta przeszłość wpisała w krajobraz centrum miasta monumentalne bryły kościoła św. Katarzyny (garnizonowego) oraz sąsiadujących z nim zespołów koszarowych dawnego szpitala wojskowego. Dalsze zespoły koszarowe znajdują się na Bydgoskim Przedmieściu (przy ul. Sienkiewicza, Broniewskiego i Mickiewicza), na Jakubskim Przedmieściu (gdzie mieści się Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia) oraz na Rudaku.
W układ komunikacyjny Torunia wpisało się kilkadziesiąt kilometrów specjalnie budowanych dróg, tworzących obwodnicę forteczną (tzw. rokadę - obecne ulice: Wschodnia, Polna, Okrężna i Okólna) oraz połączenia do śródmieścia - wnętrza obwodu (ul. Chrobrego, Skłodowskiej-Curie, Kniaziewicza, Podgórska) i dojazdy do dzieł obronnych (np. ul. Winna). Obiekty forteczne zostały obsadzone specjalnie dobranym zespołem roślinności oraz wykorzystano do ich maskowania pasy leśne, tzw. maski leśne. W celu usprawnienia łączności zbudowano sieć telegraficzną, telefoniczną, zbudowano lotnisko, bazę sterowców, a także radiostację. W czasie I wojny światowej Toruń nie znalazł się w ogniu walk, obiekty forteczne zostały więc niewykorzystane, ale przez to nie zniszczone w wyniku działań wojennych.
Twierdza toruńska nie była oblegana i nie uczestniczyła w I wojnie światowej.
Po wojnie, w momencie przejęcia twierdzy przez wojsko polskie aż około 30% zabudowy miasta było w mniejszym lub większym stopniu związane z garnizonem i fortyfikacjami, a 25% zatrudnionej ludności pracowało na rzecz Twierdzy. W chwili gdy wojska pruskie opuszczały Toruń w obiektach twierdzy dokonały zniszczeń, które w znacznym stopniu ograniczyły wartość bojową warowni. Zabrano urządzenia artyleryjskie w kojcach obronnych, przyrządy celownicze, drzwi i zasuwy pancerne oraz motory zasilające instalację elektryczną, wentylacyjną i dzwonki alarmowe. Dziś obiekty Twierdzy Toruń nie mają znaczenia militarnego. Fortyfikacje są zabytkami techniki wojennej, wpisanymi w 1971 r. do rejestru zabytków, tworzącymi w Toruniu unikatowy system fortyfikacji na skalę europejską. Zabytki te zachowały się w dobrym stanie, choć wiele z nich niestety ulega dewastacji nie mając odpowiedniego gospodarza. |
Po 1884 r. dawne średniowieczne Przedmieście św. Katarzyny diametralnie zmieniło swoje oblicze i stało się dzielnicą reprezentacyjno-koszarową jako Wilhelmstadt.
Zdjęcie lotnicze z okresu międzywojennego
Kościół św. Katarzyny został zbudowany w centralnym placu nowej dzielnicy Wilhelmstadt jako kościół garnizonowy
Po 1880 r. w tzw. kurtynie łączącej Fort św. Jakuba z bastionem 4 Odcinkowym zbudowano szereg podwalni koszarowych i magazynowych.
|
Pierścień wewnętrzny twierdzy XIX-wiecznej |
||
Do wnętrza twierdzy (późniejszego pierścienia wewnętrznego) prowadziły wybudowane w latach 1822-24 bramy, nawiązujące stylistyką do architektury gotyckiej.
Brama Lubicka stanowiła północno-wschodnią drogą do wnętrza twierdzy
Nowa Brama Chełmińska stała w osi obecnej ul. Uniwersyteckiej i prowadziła na północ
Na wschód prowadziła Nowa Brama św. Jakuba, która jednak została rozebrana najwcześniej - po 1880 r. w związku z rozbudową (przesunięciem dalej na zewnątrz) wschodniego frontu obrony w postaci tzw. kurtyny między Fortem św Jakuba a Bastrionem 4 Odcinkowym
Dom zarządcy magazynów prowiantowych twierdzy, po 1880 r., ul. Dąbrowskiego
Fort św. Jakuba był jednym z pierwszych elementów obronnych twierdzy XIX-wiecznej, o rozpiętości 300 m. Jego centralną częścią była 3-kondygnacyjna, 3-skrzydłowa redita koszarowa z zaokrąglonymi końcami skrzydeł bocznych. Redita od wschodu osłonięta była potężnym wałem o grubości ponad 30 m, który z kolei od zewnątrz poprzedzony był fosą. Fosa od strony wału wyposażona była w gruby mur z licznymi kazamatami i strzelnicami.
Fort św. Jakuba na planie z lat 1873-77
Piekarnia i schronowy magazyn prowiantowy twierdzy, 1888-92, ul. Dąbrowskiego / Wały Sikorskiego
Fragment fosy zachodniej Przyczółka Mostowego
Fort Przyczółek Mostowy widziany na zdjęciu satelitarnym Google. Dziś przedpole fortu stanowi Park Tysiąclecia.
Fort Przyczółek Mostowy na planie z lat 1873-77
Fort Kolejowy na planie z lat 1873-77
Hala sterowcowa powstała na Bielanach w 1911 r.
|
Tworzenie XIX-wiecznej twierdzy toruńskiej nastąpiło po konkresie wiedeńskim w 1815 r. i było jednym z etapów rozwoju obronności Torunia, który trwał nieprzerwanie od powstania miasta w XIII w. Toruń w całej swej historii spełniał ważne funkcje obronne; więcej o historii rozwoju obronności Torunia tutaj.
Po kongresie wiedeńskim w 1815 r. zakończyła się epoka Księstwa Warszawskiego, a Toruń został przyznany Prusom. Granica prusko-rosyjska przebiegała ok. 10 km na wschód od Torunia, co spowodowało, że utrzymanie twierdzy toruńskiej i dalsza jej rozbudowa stała się sprawą nadrzędną. Ponadto w wyniku szybkiego rozwoju artylerii i zwiększenia jej donośności pojawiły się nowe koncepcje budowy fortyfikacji, polegające m.in. na zwiększeniu obwodu twierdzy.
Rozpoczął się okres budowy w Toruniu twierdzy fortowej, podzielony na dwa etapy: w pierwszym do roku 1871 powstał tzw. wewnętrzny pierścień fortyfikacji, później zaczęto rozbudowywać i przekształcać pierścień wewnętrzny, ale przede wszystkim budować pierścień zewnętrzny - Twierdzę Toruń (Festung Thorn) I stopnia, w skład której wchodzi 15 fortów i kilkaset mniejszych obiektów (patrz niżej). Na wewnętrzny pierścień fortyfikacji (patrz mapa elementy czerwone) składały się dawne rozbudowane umocnienia bastionowe z XVII w. oraz nowe elementy wybudowane do 1830 r.: arsenały, prochownia, kilka magazynów wojskowych, wozownie, szpital przy ul. Jęczmiennej, koszary obronne (Koszary Racławickie). Na potrzeby koszar przekształcono kolegium jezuickie, średniowieczną basztę Koci Ogon, rozebrano kościół św. Wawrzyńca, wzmocniono fortyfikacje Kępy Bazarowej i Przyczółka Mostowego, w starych murach obronnych średniowiecznych między Bramą Mostową i ruinami zamku krzyżackiego wyburzono kilka baszt i wykuto otwory strzelnicze. W kurtynach istniejących bastionów XVII-wiecznych w latach 1822-26 wybudowano trzy bramy: Bydgoską (Nową Starotoruńską), Nową Chełmińską, Nową św. Jakuba. Nazwami nawiązywały do istniejących średniowiecznych bram w ciągu murów miejskich, stojących niemal w linii prostej z nowymi bramami (Nowa Chełmińska była jednak przesunięta na wschód w stosunku do starej bramy Chełmińskiej, Nowa Św. Jakuba nieco na płn., a Bydgoska nieco na płn.). Te trzy nowe bramy nawiązywały do historycznego budownictwa ceglanego z przewagą cech gotyckich. Brama Nowa Bydgoska i Nowa Chełmińska zostały zburzone na pocz. lat 20. XX w., a Nowa Św. Jakuba już w końcu XIX w. wobec budowy w latach 1880-85 nowej kurtyny między Bastionem Odcinkowym a Fortem św. Jakuba i odsunięciu linii obrony dalej na wschód. Jej funkcję przejęła zbudowana wówczas Brama Lubicka na linii rzeczonej kurtyny.
Całość takiej twierdzy była otoczona fosą zasilaną Strugą Toruńską. Zbiornikiem retencyjnym dla niej - na potrzeby szybkiego wypełnienia fosy - był staw Kaszownik, który w 1818 r. powiększono o część (zatokę) południowo-wschodnią, powstałą z wyrobiska gliny, którą wcześniej użyto do produkcji cegieł przeznaczonych do budowy dzieł obronnych twierdzy.
Wodę w fosie podnoszono za pomocą sześciu tam (gródz), z których zachowały się dwie (nr 5 i 6) przy moście im. Piłsudskiego.
Jednak najważniejszą budową tego czasu była budowa w latach 1828-1833 Fortu św. Jakuba. Fort znajduje się na wzniesieniu (Góra św. Jakuba), na wschód od dworca kolejowego Toruń Miasto. Jego zadaniem była obrona miasta-twierdzy od wschodu, co było szczególnie ważne wobec faktu, że w bliskości 10 km na wschód od Torunia przebiegała granica państwowa prusko-rosyjska. Fort zbudowano jako samodzielną cytadelę, otwartą od strony miasta.
Z fortu zachowała się monumentalna, 3-piętrowa redita koszarowa wzniesiona na planie podkowy, wykorzystywana obecnie na mieszkania. Od góry przykryta jest ona ziemnym nasypem. Umocnienia ziemne fortu zostały silnie przekształcone przez budowę ul. Traugutta w poł. lat 30. XX w.
W latach 20. XX w. zniwelowano większość obwodów wałów wokół Fortu, zasypano fosy, rozebrano budowle na placu broni oraz inne elementy murowane Fortu poza zachowanym blokiem koszarowym.
► Więcej o Forcie św. Jakuba tutaj.
Wewnętrzny pas fortyfikacji rozbudowywano w następnych latach. W latach 1837-1840 rozbudowano powstały w 1824-28 r. lewobrzeżny Przyczółek Mostowy (ul. Podgórska 6/10) o dwa bastiony od strony Wisły. Powstało nowe dzieło rogowe w formie nasypów i wykopów, bez większych murowanych budowli, które nadal, ale bardziej skutecznie miało bronić mostu przez Wisłę od strony południowej. Przyczółek Mostowy (1824-28) miał rozpiętość około 500 metrów, poligonalny wał w kaponierami barkowymi. W środku wału, na jego osi, umieszczono trójskrzydłową, trzypiętrową reditę koszarową z własną fosą, dwiema kaponierami barkowymi i potężną, wydłużoną, kaponierą czołową (osłoniętą rawelinem). Szyja zamknięta tradycyjnie murem ze strzelnicami i piętrowym blokhauzem.
W latach 1861-62 na rozległym dziedzińcu Przyczółka Mostowego wybudowano dworzec kolejowy (dziś Toruń Główny).
Po otwarciu w 1862 r. linii kolejowej z Kutna (Warszawy) do nowego dworca Toruń-Przedmieście (dziś Toruń Główny) przystąpiono do budowy na wschód od dworca nowego Fortu Kolejowego, w celu zapewnienia obrony tego węzła kolejowego i późniejszego mostu kolejowego na Wiśle. Obiekt ten na planie 6-kąta powstał tuż przy linii kolejowej w latach 1863-66. Obecnie Fort Kolejowy jest doszczętnie zrujnowany. Na budowie Fortu Kolejowego zakończył się pierwszy etap tworzenia XIX-wiecznej twierdzy toruńskiej, w wyniku którego powstał tzw. wewnętrzny pas fortyfikacji. Drugi okres rozbudowy Twierdzy Toruń to lata 1871-1885. Powstała wtedy zewnętrzny pas fortyfikacji - twierdza fortowa (patrz niżej: Pierścien zewnętrzny twierdzy XIX-wiecznej). Było to wynikiem kolejnych udoskonaleń broni i artylerii, której donośność zwiększyła się do ok. 8-10 km. Zwiększyły się też celność i moc pocisków. Powstała więc konieczność zwiększenia obwodu twierdzy i odsunięcia nowych fortów znacznie dalej od centrum miasta - na przedpole. Mimo budowy pasa zewnętrznego prowadzono też prace w pasie wewnętrznym, zwłaszcza na odcinku od Fortu św. Jakuba do bastionu nr 4 Odcinkowego. Te dwa dzieła połączono w latach 1880-85 kurtyną (fosa i wał). Wyburzono wówczas bastiony nr: 1 Menniczy, 2 św. Jakuba, 3 św. Katarzyny, nad Kaszownikiem w miejscu zlikwidowanej lunety utworzono potężną kaponierę.
Umocnienia pierścienia wewnętrznego na planie z pocz. XX w. z zaznaczeniem kurtyny między Fortem św. Jakuba a bastionem 4 Odcinkowym. Kliknij aby powiekszyć.
Nową kurtynę od Fortu św. Jakuba do bastionu Odcinkowego przecięła linia kolejowa z dworca Toruń-Przedmieście do Królewca, w związku z tym wybudowano ufortyfikowaną bramę kolejową (obecnie na jej koronie poprowadzono fragment ronda Pokoju Toruńskiego). Na powiększonym w ten sposób obszarze miejskim (między płn.-wsch. odcinkiem murów nowomiejskim a nową kurtyną) umieszczono głównie obiekty wojskowe, ale też część reprezentacyjną mieszkaniową. Cała ta nowa dzielnica miasta otrzymała nazwę Wilhelmstadt (patrz: Przedmieście św. Katarzyny). Umieszczono tu dwa kompleksy koszarowe (Koszary Wilhelmowskie), szpital oraz potężne podwalnie (>>>) magazynowe i koszarowe. Nowy odcinek składał się począwszy od Nowej Bramy Chełmińskiej (z 1826 r.) ze: skazamatowanego lewego barku i czoła Bastionu 4 (podwalnia), zbudowanej po 1880 r. Bramy Kaszownika (okolicach obecnego skrzyżowania ul. Dąbrowskiego i Wałów Sikorskiego), kurtyny z podwalnią koszarową - tzw. Koszary Kaszownika (za nią potężny trzykondygnacyjny schron Urzędu Prowiantowego z nową piekarnią z 1887-92), kaponiery skarpowej w fosie osłoniętej od północy przebudowaną lunetą II i stawem Kaszownik, kurtyny z podwalnią (na wale kurtyny stanowiska dla dział na lawetach "nadbrzeżnych"), Bramy Lubickiej, podwójnej bramy kolejowej z blokhauzem w fosie oraz kurtyny z podwalnią koszarową (Koszary św. Jakuba, obecnie Archiwum Wojsk Lądowych), która łączyła się z lewym czołem wzmocnionego Fortu św. Jakuba. W roku 1887 nowe umocnienia wzmocniono (warstwa betonowo-piaskowa). Cały nowy odcinek rdzenia w zasadzie przetrwał rozbiórkę i zachowany jest w dobrym stanie, z wyjątkiem bram rozebranych po 1920 r., z których zachowała się tylko kolejowa. Również na początku XX w. dokonano też wielu innych zmian w pasie wewnętrznym, zlikwidowano niektóre nieprzydatne umocnienia średniowieczne, zniwelowano część wałów ziemnych, zabudowano średniowieczne fosy bezpośrednio wokół Średniowiecznego Zespołu Miejskiego (np. Bank Rzeszy, Sąd Rejonowy, Collegium Maius, Teatr Horzycy, Urząd Miasta i in.), zlikwidowano bastiony od strony północnej i zachodniej - później na tych terenach powstały planty. Ponadto dla twierdzy powstały też nowe elementy: hala sterowcowa i hala balonowa (balony obserwacyjne i zaporowe), w 1912 r. przystąpiono do budowy lotniska. |
i
Pierścień zewnętrzny twierdzy XIX-wiecznej |
||
Schemat fortu typu głównego w Twierdzy Toruń.
Podobnych obiektów wybudowano ok. 70 w całym państwie niemieckim.
Malowidło pruskiego orła w Forcie IV, ok. 1914 r.
Kopuła pancerna WT90 stanowiska obserwacyjnego piechoty w Forcie IV. Takich kopuł zakłady Grussona w Buckau (Magdeburg) wyprodukowały 129, z czego 25 zainstalowano w twierdzy toruńskiej (tj. najwięcej na obecnych ziemiach polskich), do dziś zachowały się tu tylko 5.
Kopuła pancerna PBSt 87 stanowiska obserwacyjnego artylerii w Forcie I. Wyprodukowano ich 28, z czego 6 zainstalowano w Toruniu.
|
Kolejny etap rozwoju twierdzy toruńskiej nastąpił w latach 70. XIX w., w wyniku którego miasto (a tym samym rdzeń twierdzy) zostało otoczone pierścieniem fortów, innych schronów i dzieł obronnych w odległości ok. 3 - 4 km od centrum.
Decyzję o podjęciu budowy wielkiej Twierdzy podjęto mocą rozporządzenia pruskiego sztabu generalnego z 24. 06. 1872 r. Wtedy też zaliczono Toruń do twierdz I kategorii przewidzianych do intensywnej rozbudowy. Podstawowym motywem, dla którego w ogóle podjęto taką decyzję, było zastosowanie nowego wynalazku techniki militarnej - dział gwintowanych (1859 r.). Wprowadzenie artylerii gwintowanej, o zwiększonym zasięgu i celności, wywołało przełom w fortyfikacji - dotychczasowe ciągłe obwody wałów musiały zostać uzupełnione wysuniętym na 3 - 4 km pierścieniem samodzielnych fortów artyleryjskich o obwodzie ok. 22 km.
W latach 1873-77 prowadzono prace studialne i projektowe. Toruńskie forty powstały w oparciu o plany standardowych fortów artyleryjskich proj. Hansa Alexisa von Biehlera (1818-1886). Fort taki mieścił ok. 650-800 os. załogi (żołnierzy i oficerów), obsługujących 15-22 działa artylerii obrony dalekiej i ok. 14 dział obrony bliskiej.
Budowę takich fortów w Toruniu podjęto w 1877 roku i ukończono w 1884. Są to dzisiejsze forty: II, IV, V, VII, XI, XII i XV oraz mniejszy IX (szczegóły niżej). Aby bezpiecznie pomieścić zwiększoną załogę twierdzy i odpowiednie zapasy, rozszerzono stare umocnienia wokółmiejskie (tzw. pierścień wewnętrzny) powstałe w 1. poł. XIX w. Nowy etap "rewolucji fortyfikacyjnej" wywołany z kolei wprowadzeniem pocisku burzącego (1883 r.) spowodował konieczność przebudowy dopiero co ukończonych dzieł oraz rozbudowy pasa fortecznego. W latach 1888-1893 powstały więc forty o nowszej - bardziej odpornej konstrukcji oraz z nowym wyposażeniem: I, III, VI, VIII, X, XII i XIV oraz pomiędzy nimi 83 schrony i ponad 20 baterii ziemnych. Jednocześnie prowadzono modernizacje w obiektach już zbudowanych. Później jeszcze, w latach 90. oraz około 1905 i 1914 roku istniejące obiekty znowu modernizowano, budowano nowe - w tym baterie pancerne. Do roku 1914 liczba budowli fortecznych wzrosła do około 200. Łącznie na budowę, utrzymanie i wyposażenie obiektów fortecznych wydano sumę 60 milionów marek.
Kolejne wynalazki, jak samolot i czołg, spowodowały, że dzieła fortowe (pierścieniowe twierdze fortowe) straciły swoją rolę obronną i już w latach I wojny światowej przestały być użyteczne.
|
Zestawienie numeracji i nazw fortów pierścienia zewnętrznego
numeracja | nazwa | ||
do 1920 r. (pruska) | od 1920 r (obecna) | do 1920 r. (pruska) | od 1920 r. (obecna) |
- - - Ia I I-5 II III IIIa IV IVb IVa - V Va VI VIa VII |
- - - I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII XIII XIV XV |
Brückenkopf Jacobsfort Eisenbahnfort König Wilhelm I Bülow Werk L'Estocq Yorck Scharnhorst Dohna Friedrich der Grosse Herzog Albrecht Heinrich von Plauen Batterie Grünthalmühte Grosser Kurfürst Ulrich von Jungingen Winrich von Kniprode Hermann Balk Hermann von Salza |
Przyczółek Mostowy >>> św. Jakuba >>> Kolejowy >>> Jan III Sobieski >>> Stefan Czarniecki >>> Stanisław Jabłonowski >>> Stanisław Żółkiewski >>> Karol Chodkiewicz >>> Jerema Wiśniowiecki >>> Tadeusz Kościuszko >>> Kazimierz Wielki >>> Bolesław Chrobry >>> Bateria Nadbrzeżna >>> Stefan Batory >>> Władysław Jagiełło >>> Karol Kniaziewicz >>> Józef Bem >>> Henryk Dąbrowski >>> |
Z baterii 4 pancernych wież dla haubic kalibru 210 mm zachowały się 3 (w całej Europie są jeszcze tylko dwie takie). Wnętrze wieży (wys. 8,87 m, średn. 4,5 m) było 2-poziomowe i wyposażone w windę amunicyjną, urządzenia naprowadzania, hydrauliczny system unoszenia kopuły wieży.
|
Fort I Jan III Sobieski
(ul. Winna) - fort pancerny, jedyny taki w środkowej Europie, jeden z najciekawszych i najcenniejszych zabytków architektury obronnej i militarnej w całej Europie.
Zbudowany w latach 1888-1892. Zarazem jest najmłodszym w Toruniu. Jest wyjątkowym i unikatowym zabytkiem techniki wojskowej i architektury obronnej w skali europejskiej i jedynym fortem pancernym nie tylko w Toruniu, ale i na całym wschodnim froncie umocnień II Rzeszy. W czasie budowy był najnowocześniejszym i najpotężniejszym dziełem fortecznym w Europie, przełomowym w historii rozwoju fortyfikacji. Stał się modelem późniejszych fortów grupowych (tzw. fest) budowanych w twierdzach na zachodniej granicy Niemiec, m.in. w Metz.
Główne uzbrojenie stanowiła bateria pancerna 4 haubic 210 mm - najcięższa artyleria twierdzy.
Jego głównym zadaniem było pokrycie ogniem okolic ujścia Drwęcy, którą przebiegała granica Królestwa Prus z Rosją.
Załoga składała się z 200 żołnierzy piechoty, 152 artylerzystów i 6 saperów, dowodzonych przez 13 oficerów. Obok pomieszczeń mieszkalnych dla oficerów i żołnierzy w forcie kryły również komendantura, 2 kuchnie, latryny i maszynownia oraz blok pomieszczeń dla obsługi baterii pancernej.
Wszystkie pomieszczenia w obrębie fortu (w tym również kazamatowe stanowiska obrony fortu na przeciwskarpie) połączone były komunikacją podziemną. Ponadto do pancernych stanowisk obserwacyjnych i baterii pancernej prowadziły wejścia ze schronów znajdujących się na nasypie fortu. Od strony koszar dostępu do fortu broniła owalna kaponiera szyjowa głęboko wschodząca w niewielki plac broni.
Cały fort otoczony został wysokim wałem przeciwskarpy z suchą fosą i zabezpieczony dodatkowo ciężkimi kratami fortecznymi znajdującymi się w fosie u podnóża fortu oraz na murze przeciwskarpy.
W gestii wojska (od 1920 r. polskiego) Fort pozostawał do 1956 r., potem był adaptowany na winiarnię. Fort w bardzo dobrym stanie zachowania stał się własnością miasta i od ostatnich lat jest niestety w zastraszającym tempie dewastowany i ogołacany przez złodziei, bezdomnych i złomiarzy. Pierwotnie fort posiadał numer "I a" i nosił nazwę "Buchtafort", ze względu na to, że zbudowano go na wzgórzu Buchta. Wcześniej na wzgórzu stała gospoda pod nazwą "Buchtakrug", zlokalizowana przy prowadzącej tędy drodze z Torunia do Kaszczorka i Złotorii. W 1894 r. nazwa fortu przemianowana została na "Feste König Wilhelm I" a w 1920 r., po przejęciu przez Wojsko Polskie na "Fort I Warownię Jana III Sobieskiego". ► Więcej o Forcie I tutaj. |
|
|
Fort II Stefan Czarniecki
(ul. Leszczynowa 2) - główny.
Zbudowany w latach 1878-1882 (równolegle z Fortem XI) jako pierwszy - dziś najstarszy pruski standardowy fort główny; w związku z tym różni się nieco od późniejszych fortów głównych (m.in. w przeciwieństwie do nich jedna z prochowni umieszczona jest wzdłuż poterny głównej, druga pod barkiem lewego wału; to samo dotyczy Fortu XI; w pozostałych fortach głównych obie prochownie umieszczone są wzdłuż boków poterny głównej). Fort zbudowany na najbardziej newralgicznym - wschodnim kierunku, gdzie strzegł miasto oraz most na Wiśle od strony granicy zaboru rosyjskiego. Fort jest dobrze zachowany, ma czytelny układ obwałowań i zabudowy. Ocalały liczne urządzenia mechaniczne. Po przejęciu przez wojsko polskie, w 1921 roku mieścił się tu szpital obozowy Obozu Internowanych Nr 11 dla żołnierzy rosyjskich w Toruniu. |
|
|
Fort III Stanisław Jabłonowski
(ul. Skłodowskiej-Curie 63) - pośredni.
Zbudowany został w latach 1888-1890 jako fort pośredni, początkowo schron piechoty, rozbudowany w 1892 r. - otoczony wałem ziemnym ze stanowiskami dla piechoty i artylerii chroniony mokrą fosą. Fort III był dziełem niewielkim, przeznaczonym dla jednej kompanii piechoty, przystosowanym do wytrzymania pocisków artylerii polowej. Podobnie jak Fort X, tak i ten nie posiada wieżyczki obserwacyjnej piechoty. Dobrze zachowany schron nasady i stanowiska ogniowe. Około 1960 r. częściowo zniwelowano prawą część wału i fosy. Przed wjazdem do fortu dobrze zachowane dwa schrony tradytorów. |
|
|
Fort IV Stanisław Żółkiewski
(ul. Chrobrego 86) - główny.
Zbudowany w latach 1878-1884 jako standardowy fort artyleryjski główny, trzeci z kolei zbudowany w Toruniu.
Zadaniem fortu była obrona węzłów kolejowych Toruń-Mokre i Toruń-Północ oraz obrona Torunia od strony północno-wschodniej. Fort przeznaczony był na pomieszczenie 1 batalionu piechoty i 1 baterii artylerii. Stanowił bazę dla ok. 500-osobowej załogi (2 kompanie piechoty) oraz obsługi 14 dział średniego i 15-22 dział ciężkiego kalibru (łącznie ok. 650-800 żołnierzy i oficerów); był szczytowym osiągnięciem inżynierii fortecznej.
W latach 1889-93 wzmocniono odporność fortu - w związku z pojawieniem się tzw. pocisków burzących - m.in. poprzez pogrubienie ścian czołowych i barkowych (1m tzw. korytarzem piaskowym i drugą ścianą ceglaną 1,03 m), poprzez przykrycie stropów betonowymi płytami detonacyjnymi (1m grubości), poduszką piaskową i ziemnym nasypem, od wnętrza zainstalowano w oknach zasłony pancerne, rozebrano kaponierę czołową zastępując ją kojcem w przeciwskarpie.
W 1894 r. fort otrzymał nazwę Yorck, upamiętniającą pruskiego generała Johanna Davida Yorck von Wartenburg.
Fort nigdy nie uczestniczył w działaniach bojowych, dzięki czemu zachował się w bardzo dobrym stanie. W 1920 r. wraz z całą twierdzą został przejęty przez Wojsko Polskie w dobrym stanie technicznym, choć bez wyposażenia.
W okresie międzywojennym miejsce stacjonowania kompanii ckm z 63 pułku piechoty "Toruńskiego". We władaniu wojska pozostawał do 1956 roku, po czym podejmowano próby rozbiórki. Do końca lat 80. XX wieku mieścił zakład uprawy pieczarek; od pocz. lat 90. jest w rękach prywatnych.
Jako jedyny z fortów toruńskich posiada odsłonięte zewnętrzne obmurowania fosy i kaponiery zewnętrznej, co umożliwia dokładne zapoznanie się z elementami konstrukcyjnymi obiektu. Z fortu widoczne są: schrony piechoty, tradytor i odcinek kanału odwadniającego. ♦ Fort jest dobrze zachowany. Jako jedyny przygotowany do zwiedzania i udostępniony dla ruchu turystycznego (szczegóły tutaj). Jako jedyny jest w pełni Fort stwarza możliwość przeżycia niezapomnianych wrażeń w labiryncie schodów i korytarzy, poznania dziejów militariów, zobaczenia 55-tonowych pancernych stanowisk obserwacyjnych artylerii, obrotowych wież obserwacyjnych, potężnych prochowni. |
|
|
Fort V Karol Chodkiewicz
(ul. Polna 9) - główny.
Wzniesiony w latach 1878-1884 jako standardowy fort główny. Bardzo dobrze zachowany. Zachował najwięcej elementów wyposażenia. Do 2014 r. był w posiadaniu Wojska Polskiego, odkąd w rękach prywatnych. Na zewnątrz fortu na uwagę zasługuje zachowany w dobrym stanie stok bojowy z zaznaczonym przedstokiem. Znakomicie widoczne poszczególne fazy nie zakończonej modernizacji fortu z roku 1914. Warto, też zwrócić uwagę na przebudowany dom wałmistrza. Za fortem od północy czytelny, lecz zaniedbany teren dawnej fabryki amunicji. |
|
|
Fort VI Jarema Wiśniowiecki
(ul. Szosa Chełmińska 212) - pośredni.
Fort zbudowany w latach 1889-1893 jako fort artyleryjski pośredni. Mocno zniekształcony przez zasypanie fosy na całym obwodzie. Dobrze zachowane elementy budowli urządzeń fortu jak: koszary nasady, poterny, klatki schodowe, schrony wałowe i punkty obserwacyjne oraz koszary główne fortu. Fort obecnie w użytkowaniu Kurkowego Bractwa Strzeleckiego. |
|
|
Fort VII Tadeusz Kościuszko
(ul. Polna 1 / Szosa Okrężna) - główny
Fort został zbudowany w latach 1879-1883 jako standardowy fort artyleryjski główny. Około 1960 r. rozebrano oskarpowanie fos barków i części głównej fosy. Dobrze zachowane schrony i remizy działowe oraz kaponiery. Czytelne są ziemne urządzenia fortu; otoczenie całkowicie zdewastowane. Dziś fort stanowi miejsce pamięci narodowej: w okresie 10.1939 - 1.1940 stał się miejscem męczeństwa ponad 1500 polskich obywateli Torunia i okolic (głównie inteligencji), więzionych tu przez Gestapo i wywożonych do lasów Barbarki na rozstrzelanie lub do obozu Stutthof. Już w październiku 1939 roku hitlerowcy z formacji Selbstschutz przeprowadzili, na podstawie wcześniej przygotowanych list, akcję masowych aresztowań przedstawicieli wszystkich warstw społecznych, głównie jednak inteligencji polskiej (urzędników państwowych, księży, policjantów, nauczycieli, działaczy społecznych oraz Żydów). O życiu lub śmierci więźniów decydowała urzędująca tu tzw. Mordkomission (sąd doraźny). Skazanych w liczbie około 1500 umieszczano w celi śmierci nr 22, zw. Todeszelle, a następnie w ciemnicy, skąd wywożono na rozstrzelanie. Ich zwłoki zostały w większości w 1944 roku odkopane przez hitlerowców i spalone dla zatarcia śladów zbrodni. Obóz w Forcie zlikwidowano w styczniu 1940 roku, a pozostałych przy życiu więźniów (około 600 osób) wywieziono do obozu koncentracyjnego Stutthof (Sztutowo). W 1976 roku utworzono tu izbę pamięci, dziś już nie udostępnianą. |
|
|
Fort VIII Kazimierz Wielki
(ul. Bielańska) - pośredni.
Zbudowany w latach 1889-1893 jako artyleryjski fort pośredni o narysie trapezowym. Doskonale zachowane linie koszar, nasypy baterii skrzydłowych, schrony na wale oraz system umocnień ziemnych. W wyniku nieodwracalnych zniszczeń dokonanych w końcu lat 50-tych XX w. doskonale widoczne elementy konstrukcyjno budowlane stropów, ścian i podłóg. Fort jest ogólnie dostępny, a co za tym idzie także systematycznie dewastowany. W okresie międzywojennym stacjonowały w nim jednostki Wojska Polskiego. W okresie II wojny światowej mieściło się tu więzienie śledcze dla ludności polskiej. |
|
|
Fort IX Bolesław Chrobry
(ul. Szosa Okrężna 9) - pośredni.
Zbudowany w latach 1882-1885 jako fort artyleryjski pośredni. Jest najmniejszym fortem toruńskim o kształcie pięcioboku. Jednak w pierwotnych planach fort zaprojektowano jako większy, niesymetryczny, trapezowy fort pośredni, ostatecznie fort stał się małym, nietypowym, dwuwałowym fortem artyleryjskim. Mocno zniekształcony. Cześć fosy nasady, kojce nasady i wnętrze fortu dobrze zachowane. Na forcie czytelne są nasypy ziemne tworzące stanowiska artylerii dla trzech rodzajów dział. Ok. 1960 r. zostały zniszczone fosy czół i lewego barku, 10 lat później została zniszczona cała lewa bateria skrzydłowa wskutek przebudowy arterii komunikacyjnej (ul. Szosa Bydgoska). W okresie międzywojennym fort był siedzibą 8. Okręgowego Szpitala Koni i czasowo szkołą podkuwaczy koni. Sporadycznie też służyła jako koszary dla wojsk uczestniczących w manewrach.
Obecnie mieści centrum handlowe Arkady Kupieckie.
|
|
|
Fort X Bateria Nadbrzeżna
(ul. Przy Grobli 39) - pośredni.
Bateria ziemna została zbudowana w latach 1889-1892. Składa się z ceglanego 12-komorowego schronu dla załogi oraz częściowo uszkodzonego wału artyleryjskiego ze stanowiskami dla 6 dział kalibru 12 cm kontrolujących dolinę Wisły. Bateria została otoczona fosą na 3/8 obwodu. Podobnie jak Fort III, tak i ten nie posiada ani jednej wieżyczki obserwacyjnej piechoty. Dzieło czytelne, dobrze zachowane. |
|
|
Fort XI Stefan Batory
(ul. Poznańska 152) - główny.
Zbudowany został w latach 1877-1881 jako standardowy fort artyleryjski główny. W 1960 roku rozebrano oskarpowania fos czół i obu barków. Fosa nasady obu skrzydeł całkowicie zabudowana. Zadbany i utrzymany dziedziniec wjazdowy ze znajdującym się na nim schronem obrony wjazdu. Wnętrza fortu kryją ślady pobytu jeńców brytyjskich Stalagu XXa zatrudnionych przy budowie węzła kolejowego Toruń-Kluczyki. Na ścianach kaponiery głównej czytelne napisy i rysunki jeńców represjonowanych w karcerze obozowym. |
|
|
Fort XII Władysław Jagiełło
(teren poligonu artyleryjskiego na Podgórzu) - pośredni.
W sąsiedztwie fortu dobrze zachowane schrony piechoty. Zbudowany w latach 1889-1893 jako standardowy fort pośredni. Swym kształtem i budową podobny do Fortu VI. Zachowany oryginalny fragment betonowej przeciwskarpy z 1912 r. W lewym narożniku czołowym wybudowane w 1897 r. betonowe doświadczalne stanowisko armaty 10 cm. Na przeciwskarpie w prawym narożniku nasady i lewym czołowym wartownie z 1914 r. Z tego roku pochodzą ruiny schronów podwójnego tradytora na 4 armaty na stoku bojowym nasady fortu. Urządzenie fortu takie jak koszary, schrony, punkty dowodzenia i magazyny dobrze zachowane i czytelne. W 1941 r. przebywali w forcie jeńcy radzieccy ze Stalagu XXC. Fort niedostępny do zwiedzania. |
|
|
Fort XIII Karol Kniaziewicz
(ul. Kniaziewicza) - główny.
Zbudowany w latach 1880-1885 jako główny fort artyleryjski w pierwszej fazie budowy Twierdzy Toruń, kiedy powstały również forty II, V, VII, IX, XI i XV. Dobrze zachowane elementy konstrukcji metalowych i murowanych. W okresie międzywojennym fort mieścił obóz dla internowanych Rosjan, garnizonowe więzienie żandarmerii wojskowej, a w 1939 r. stanowisko dowodzenia Armii Pomorze. W czasie II wojny światowej początkowo był tu obóz jeńców wojennych żołnierzy polskich, a od 1941 r. obóz jeniecki Stalag XXA żołnierzy brytyjskich. Nie były tu przeprowadzanie żadne przebudowy, a niewielkie prace adaptacyjne nie zniekształciły obiektu tak jak innych w Toruniu. Dlatego dziś należy do najlepiej zachowanych, posiadających najwięcej detali historycznych, pomimo, że w 1939 r. był bombardowany przez wojska hitlerowskie z uwagi na mieszczące się tu dowództwo Armii Pomorze. Fort zachował niepowtarzalny klimat swoich czasów oraz wiele oryginalnych elementów, m.in. bramy, kraty, drzwi wewnętrzne, urządzenia wentylacyjne, studnie, a nawet asfaltowe pokrycie posadzki w prochowni wojennej, które miało zabezpieczać przed przypadkowym powstaniem iskry np. od podkutego buta. Fort nie jest udostępniony do zwiedzania - znajduje się na terenie jednostki wojskowej. |
|
|
Fort XIV Józef Bem
(ul. Łódzka) - pośredni
Zbudowany w latach 1889-1893 jako fort piechoty, jako jedyny w całości otoczony mokrą fosą (4 m głęb., 35 m szer.). Mury skarpowe i przeciwskarpowe zostały zastąpione płotem fortecznym. Bardzo dobrze zachowane urządzenia fortu, schron ochrony wjazdu, dziedziniec wjazdowy, grobla z mostem, koszary nasady, schrony wałowe i poterny. W czasie II wojny światowej funkcjonował tu szpital obozowy Stalagu XXA. Obiekt użytkowany przez prywatnego właściciela, nie jest udostępniony do zwiedzania. Warty obejrzenia jest stok bojowy wałów fortu z zachowanymi miejscami z przedstokiem z siecią kolczastą. Wokół dobrze widoczne schrony artylerzystów ze stanowiskami baterii pośrednich oraz schrony |
|
|
Fort XV Henryk Dąbrowski
(ul. Podgórska) - główny.
Zbudowany w latach 1881-1885 jako główny fort artyleryjski dwuwałowy. Pomimo zniszczonych obmurowań fosy i części kaponiery barkowej prawej, murowane elementy fortu dobrze zachowane. Ocalały mechanizmy, kraty i pancerne stanowisko obserwacyjne artylerii PBSt-87. W forcie w latach 1920-21 mieściła się część Obozu Internowanych nr 11 dla Rosjan, a w 1940-44 przebywali w nim jeńcy francuscy ze Stalagu XXA. Od lutego 1945 r. funkcjonował tu Obóz Pracy dla ludności internowanej pochodzenia niemieckiego. |
Oprac. Arkadiusz Skonieczny, konsultacja Adam Kowalkowski
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Dodaj swój komentarz:
Ostatnia modyfikacja 18-07-2018 13:42