Marnujący się potencjał
Kępa Bazarowa i Dybów
Kępa Bazarowa i zamek Dybów to kolejne miejsca o dużym potencjale zmarnowane i niewykorzystane turystycznie w Toruniu.
Brakuje tutaj tak podstawowych elementów zagospodarowania i infrastruktury jak choćby:
* tablice informacyjno-dydaktyczne o znajdującym się na Kępie rezerwacie przyrody, tablic ustawionych np. wzdłuż równoległej do Wisły alejki informujących o gatunkach drzew tu występujących, albo o stanach wód Wisły, albo o samej wyspie i jej historii,
* mostek przez Małą Wisłę prowadzący do ruin zamku Dybów
* tablice informacyjne o zamku ustawione przy zamku
* ławki
* parking dla autokarów np. przy ul. Majdany/Dybowska
* nie wspominając już o takich formach jak np. oczyszczenie koryta Małej Wisły i utworzenie wypożyczalni kajaków czy rowerów wodnych...
Ww. elementy nie są na tyle kosztowne, aby argument finansowy nie pozwalał na ich realizację. Brak jest po prostu świadomości, znajomości problemu i znajomości zasad funkcjonowania turystyki.
Za brak infrastruktury na Kępie Bazarowej i Dybowie odpowiadają przede wszystkim: Wydział Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Torunia, Wydział Środowiska i Zieleni Urzędu Miasta Torunia, Wydział Promocji Urzędu Miasta Torunia.
Brak infrastruktury turystycznej i paraturystycznej w tym miejscu powoduje znaczne obniżenie atrakcyjności turystycznej Torunia, bo potencjał nie jest wykorzystany, czyli Toruń nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału turystycznego. W konsekwencji rozwój Torunia w oparciu o turystykę jest zahamowany.
|
Od kilkudziesięcioleci dla Torunia przygotowywuje się różnego rodzaju dokumenty, opracowania, koncepcje dot. rozwoju turystyki, np.:
- 1973 – „Zagospodarowanie turystyczne Torunia jako wielkiego centrum krajoznawczego”, Instytut Turystyki, Przybyszewska-Gudelis, Iwicki (wbrew upływowi 40 lat jest to opracowanie bardzo aktualne, bo stosunkowo niewiele uwag tam zawartych zostało uwzględnionych, choćby „nowe centrum Torunia” Szosa Chełmińska / Gałczyńskiego)- 1993 – „Koncepcja funkcjonowania turystyki w Toruniu”, Instytut Turystyki, Sewerniak - 2006 – „Strategia rozwoju turystyki dla Torunia”, Polska Agencja Rozwoju Turystyki
Niewiele odkrywczego wnoszą dwa najnowsze dokumenty przygotowane na zlecenie władz miasta i prezydenta Michała Zaleskiego: strategie rozwoju turystyki dla Torunia z roku 2006 i z roku 2012. Oba, poza stwierdzaniem po raz kolejny znanych faktów o atrakcyjności, walorach i potencjale turystycznym Torunia, przedstawiają równie mało odkrywcze pomysły wzmocnienia atrakcyjności poprzez rozbudowę infrastruktury turystycznej i paraturystycznej oraz tworzenie nowych "produktów turystycznych" w oparciu o toruński potencjał.
W każdym z tych opracowań Toruń zaliczany jest do jednego z kilku (3, 6, 8) miast w Polsce o najwyższych walorach dla turystyki kulturowej. Ponadto tworzone w latach 60. XX w. i później rządowe (GKKFiT) i inne klasyfikacje, waloryzacje atrakcyjności turystycznej Polski, zawsze wymieniają Toruń jako jeden z kilku najważniejszych i największych ośrodków turystyki miejskiej. Również wszystkie podręczniki akademickie do geografii turyzmu wskazują Toruń podobnie – wie o tym każdy, kto odbył studia turystyczne. Jest to więc wiedza akademicka, wręcz podstawowa dla wszystkich, którzy uważają się za kompetentnych i chcą decydować o wizerunku Torunia. Dodatkowo na uwagę w tej materii zasługuje fakt, że Toruń tuż po Krakowie jest ośrodkiem o największej liczbie najcenniejszych zabytków architektury – dawnej klasy zero (w Toruniu i w Gdańsku 6, w Krakowie 11, Wrocław 3, Poznań 3 itd.). Dziś jest miastem wpisanym na listę UNESCO. Wyróżnieniem Torunia jest też fakt, że w Toruniu, jako jednym z 10 miast, istnieje instytucja przewodnika miejskiego. Na północy Polski poza Toruniem i Gdańskiem nie ma ważniejszego ośrodka turystki kulturowej, miejskiej. Jednocześnie Toruń jest miastem, które w tej grupie kilku miast, odnosi najmniejsze zyski z turystyki, gdzie gospodarka i infrastruktura turystyczna są najsłabiej rozwinięte, a wręcz niedorozwinięte. Dlatego ogromny potencjał turystyczny Torunia leży odłogiem niewykorzystany.
Wynika to przede wszystkim z faktu nie realizowania postanowień tychże dokumentów. Ostatnim przykładem tego jest ww. przyjęta Strategia rozwoju turystyki z 2006 r., która nie została zrealizowana nawet w 1/3, a już miasto zamówiło nową strategię w 2012 r.
W Toruniu jednak nie ma chyba świadomości, zarówno, a może przede wszystkim we władzach miasta, jak i u innych mających do czynienia z obsługą ruchu turystycznego i turystyką w ogóle. Może turystyką w Toruniu zajmują się osoby niekompetentne, nie mające nie tyle doświadczenia, co przygotowania teoretycznego (wykształcenia) w tym kierunku i stosownej wiedzy. Dlatego nie wystarczy zlecać opracowania kolejnych strategii czy prowadzić konsultacji społecznych nt. wyzwań turystycznych dla Torunia, bo te zostały już dawno i precyzyjnie określone przez fachowców i specjalistów. Co należy zrobić: ♦ realizować uwagi zawarte w ww. dokumentach, z nieszczęsną „Strategią rozwoju turystyki dla Torunia” na czele, gdzie są zwarte cele i sposoby ich osiągnięcia usystematyzowane w kilka grup priorytetowych ♦ stworzyć spójny, dalekosiężny, profesjonalny, aktywny, skuteczny i konsekwentny system promocji Torunia, zarówno miasta jako marki, jak i poszczególnych obiektów, wydarzeń ♦ udostępnić wiele dotąd niedostępnych dla ruchu turystycznego miejsc, obiektów (Krzywa Wieża, Dwór Artusa, Most Pauliński, średniowieczne bramy miejskie ♦ drastycznie ograniczyć ruch samochodowy z Zespołu Staromiejskiego ♦ przygotować więcej toalet publicznych, zwłaszcza w okolicach parkingów ♦ stworzyć system, bazę informacji o wydarzeniach i imprezach kulturalnych, innych, która podawałaby informację z wielomiesięcznym, rocznym wyprzedzeniem, tak, aby organizatorzy turystyki (biura turystyczne) mogły wykorzystać imprezy kulturalne i włączyć je do wcześniej przygotowywanych ofert przyjazdu i pobytu w Toruniu ♦ przywrócić Wisłę miastu – przystań żeglarska, udrożnienie Małej Wisły i in. ♦ uporządkować i promować pozastaromiejskie obszary: Kępa Bazarowa + zamek Dybów, Twierdza Toruń, Bydgoskie Przedmieście, Przedmieście św. Katarzyny + Fort św. Jakuba i góra św. Jakuba itd. Rozwój turystyki na te dzielnice jak najbardziej przyczyni się do rozwoju turystyki w Toruniu w ogóle, a co za tym idzie w Średniowiecznym Zespole Miejskim, bo im więcej atrakcji i możliwości spędzenia czasu w mieście, tym więcej turystów w Toruniu, tym więcej turystów w Zespole Staromiejskim, a to oznacza jego rozwój. ♦ stworzyć miejską kartę turystyczną |
Arkadiusz Skonieczny
Data publikacji: 07-03-2012
Body Type Calculator,
2025-05-23 07:25:41
O, Toruń! Zawsze spoko miasto, ale ten tytuł "Marnujący się potencjał" daje do myślenia. Ciekawe, co konkretnie mają na myśli. Może Body Type Calculator ruszy z tym Dybówem?
Derreck Ware,
2025-05-27 11:45:05
Dlatego ogromny potencjał turystyczny Torunia leży curve rush odłogiem niewykorzystany.
Sarong For Women,
2025-06-07 14:49:40
For women seeking timeless beach fashion, our sarongs for women are the perfect choice. With an exquisite selection of colors and patterns, these sarongs allow you to create multiple looks to suit any occasion.
https://aryanarts33.com/collections/sarongs
https://aryanarts33.com/collections/sarongs
Magari Deals,
2025-06-11 10:52:58
The extensive list of neglected historical and natural sites in Toruń, especially Kępa Bazarowa and Dybów Castle, paints a vivid picture of wasted potential in a city that should be one of Poland’s cultural tourism powerhouses. It is truly disheartening that such a unique combination of historical, architectural, and natural assets remains underdeveloped, particularly when simple, relatively low-cost solutions like educational signage, basic infrastructure, and promotional efforts could drastically transform these areas. The failure to implement even minimal enhancements—such as a pedestrian bridge to the castle ruins or ecological information boards—speaks to a deep-rooted lack of initiative or strategic planning among key city departments. The blame cannot be laid on financial constraints alone; it clearly stems from a deficiency in vision, awareness, and competence in tourism management at the municipal level. Used cars for sale in Kenya are cheaper at Magari Deals.
Despite being recognized repeatedly in government studies and academic literature as one of Poland’s top urban tourism destinations, Toruń continues to lag behind in actual tourism development. This paradox is frustrating—especially given Toruń’s UNESCO designation and its impressive array of zero-class monuments. Kraków, Gdańsk, and Wrocław have long capitalized on their heritage through smart planning and proactive promotion, while Toruń appears stuck in a cycle of drafting strategies that are never implemented. The repeated commissioning of reports and strategies that echo the same observations, without follow-through, is a waste of public funds and undermines the city’s credibility in the eyes of investors, tourists, and even local residents. What Toruń needs is not more paperwork, but action—starting with the execution of the 2006 strategy that still holds valuable and relevant insights nearly two decades later.
Reviving Toruń’s tourism economy demands more than infrastructure—it requires a shift in mindset. This means establishing a competent team with academic and professional expertise in tourism development, capable of building a coherent and dynamic promotional system for the city and its outlying districts. It means opening previously inaccessible sites, introducing a Toruń tourist card, improving facilities like restrooms and transport, and most importantly, decentralizing tourism away from the Old Town to relieve pressure while boosting engagement across the entire city. With proper planning and investment in underused gems like Kępa Bazarowa, Dybów Castle, the Toruń Fortress, and historic suburbs, the city can not only enhance the visitor experience but also extend tourist stays and spending. The formula is simple: more attractions, better infrastructure, and strategic promotion will lead to more tourists and, ultimately, a more vibrant and prosperous Toruń. Ford ranger price in Kenya are available at Magari Deals.
Despite being recognized repeatedly in government studies and academic literature as one of Poland’s top urban tourism destinations, Toruń continues to lag behind in actual tourism development. This paradox is frustrating—especially given Toruń’s UNESCO designation and its impressive array of zero-class monuments. Kraków, Gdańsk, and Wrocław have long capitalized on their heritage through smart planning and proactive promotion, while Toruń appears stuck in a cycle of drafting strategies that are never implemented. The repeated commissioning of reports and strategies that echo the same observations, without follow-through, is a waste of public funds and undermines the city’s credibility in the eyes of investors, tourists, and even local residents. What Toruń needs is not more paperwork, but action—starting with the execution of the 2006 strategy that still holds valuable and relevant insights nearly two decades later.
Reviving Toruń’s tourism economy demands more than infrastructure—it requires a shift in mindset. This means establishing a competent team with academic and professional expertise in tourism development, capable of building a coherent and dynamic promotional system for the city and its outlying districts. It means opening previously inaccessible sites, introducing a Toruń tourist card, improving facilities like restrooms and transport, and most importantly, decentralizing tourism away from the Old Town to relieve pressure while boosting engagement across the entire city. With proper planning and investment in underused gems like Kępa Bazarowa, Dybów Castle, the Toruń Fortress, and historic suburbs, the city can not only enhance the visitor experience but also extend tourist stays and spending. The formula is simple: more attractions, better infrastructure, and strategic promotion will lead to more tourists and, ultimately, a more vibrant and prosperous Toruń. Ford ranger price in Kenya are available at Magari Deals.
Magari Deals,
2025-06-11 11:03:43
The extensive list of neglected historical and natural sites in Toruń, especially Kępa Bazarowa and Dybów Castle, paints a vivid picture of wasted potential in a city that should be one of Poland's cultural tourism powerhouses. It is truly heartbreaking that such a unique combination of historical, architectural, and natural assets remains underdeveloped, particularly when simple, relatively low-cost solutions like educational signage, basic infrastructure, and promotional efforts could dramatically transform these areas. The failure to implement even minimal enhancements—such as a pedestrian bridge to the castle ruins or ecological information boards—speaks to a deep-rooted lack of initiative or strategic planning among key city departments. The blame cannot be laid on financial constraints alone; it clearly stems from a deficiency in vision, awareness, and competence in tourism management at the municipal level. Used cars for sale in Kenya are cheaper at Magari Deals.
https://www.magarideals.com/vehicle/ford
https://www.magarideals.com/vehicle/ford
Dodaj swój komentarz:
Ostatnia modyfikacja 27-03-2025 21:29