Marnujący się potencjał
Kępa Bazarowa i Dybów
Kępa Bazarowa i zamek Dybów to kolejne miejsca o dużym potencjale zmarnowane i niewykorzystane turystycznie w Toruniu.
Brakuje tutaj tak podstawowych elementów zagospodarowania i infrastruktury jak choćby:
* tablice informacyjno-dydaktyczne o znajdującym się na Kępie rezerwacie przyrody, tablic ustawionych np. wzdłuż równoległej do Wisły alejki informujących o gatunkach drzew tu występujących, albo o stanach wód Wisły, albo o samej wyspie i jej historii,
* mostek przez Małą Wisłę prowadzący do ruin zamku Dybów
* tablice informacyjne o zamku ustawione przy zamku
* ławki
* parking dla autokarów np. przy ul. Majdany/Dybowska
* nie wspominając już o takich formach jak np. oczyszczenie koryta Małej Wisły i utworzenie wypożyczalni kajaków czy rowerów wodnych...
Ww. elementy nie są na tyle kosztowne, aby argument finansowy nie pozwalał na ich realizację. Brak jest po prostu świadomości, znajomości problemu i znajomości zasad funkcjonowania turystyki.
Za brak infrastruktury na Kępie Bazarowej i Dybowie odpowiadają przede wszystkim: Wydział Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Torunia, Wydział Środowiska i Zieleni Urzędu Miasta Torunia, Wydział Promocji Urzędu Miasta Torunia.
Brak infrastruktury turystycznej i paraturystycznej w tym miejscu powoduje znaczne obniżenie atrakcyjności turystycznej Torunia, bo potencjał nie jest wykorzystany, czyli Toruń nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału turystycznego. W konsekwencji rozwój Torunia w oparciu o turystykę jest zahamowany.
|
Od kilkudziesięcioleci dla Torunia przygotowywuje się różnego rodzaju dokumenty, opracowania, koncepcje dot. rozwoju turystyki, np.:
- 1973 – „Zagospodarowanie turystyczne Torunia jako wielkiego centrum krajoznawczego”, Instytut Turystyki, Przybyszewska-Gudelis, Iwicki (wbrew upływowi 40 lat jest to opracowanie bardzo aktualne, bo stosunkowo niewiele uwag tam zawartych zostało uwzględnionych, choćby „nowe centrum Torunia” Szosa Chełmińska / Gałczyńskiego)- 1993 – „Koncepcja funkcjonowania turystyki w Toruniu”, Instytut Turystyki, Sewerniak - 2006 – „Strategia rozwoju turystyki dla Torunia”, Polska Agencja Rozwoju Turystyki
Niewiele odkrywczego wnoszą dwa najnowsze dokumenty przygotowane na zlecenie władz miasta i prezydenta Michała Zaleskiego: strategie rozwoju turystyki dla Torunia z roku 2006 i z roku 2012. Oba, poza stwierdzaniem po raz kolejny znanych faktów o atrakcyjności, walorach i potencjale turystycznym Torunia, przedstawiają równie mało odkrywcze pomysły wzmocnienia atrakcyjności poprzez rozbudowę infrastruktury turystycznej i paraturystycznej oraz tworzenie nowych "produktów turystycznych" w oparciu o toruński potencjał.
W każdym z tych opracowań Toruń zaliczany jest do jednego z kilku (3, 6, 8) miast w Polsce o najwyższych walorach dla turystyki kulturowej. Ponadto tworzone w latach 60. XX w. i później rządowe (GKKFiT) i inne klasyfikacje, waloryzacje atrakcyjności turystycznej Polski, zawsze wymieniają Toruń jako jeden z kilku najważniejszych i największych ośrodków turystyki miejskiej. Również wszystkie podręczniki akademickie do geografii turyzmu wskazują Toruń podobnie – wie o tym każdy, kto odbył studia turystyczne. Jest to więc wiedza akademicka, wręcz podstawowa dla wszystkich, którzy uważają się za kompetentnych i chcą decydować o wizerunku Torunia. Dodatkowo na uwagę w tej materii zasługuje fakt, że Toruń tuż po Krakowie jest ośrodkiem o największej liczbie najcenniejszych zabytków architektury – dawnej klasy zero (w Toruniu i w Gdańsku 6, w Krakowie 11, Wrocław 3, Poznań 3 itd.). Dziś jest miastem wpisanym na listę UNESCO. Wyróżnieniem Torunia jest też fakt, że w Toruniu, jako jednym z 10 miast, istnieje instytucja przewodnika miejskiego. Na północy Polski poza Toruniem i Gdańskiem nie ma ważniejszego ośrodka turystki kulturowej, miejskiej. Jednocześnie Toruń jest miastem, które w tej grupie kilku miast, odnosi najmniejsze zyski z turystyki, gdzie gospodarka i infrastruktura turystyczna są najsłabiej rozwinięte, a wręcz niedorozwinięte. Dlatego ogromny potencjał turystyczny Torunia leży odłogiem niewykorzystany.
Wynika to przede wszystkim z faktu nie realizowania postanowień tychże dokumentów. Ostatnim przykładem tego jest ww. przyjęta Strategia rozwoju turystyki z 2006 r., która nie została zrealizowana nawet w 1/3, a już miasto zamówiło nową strategię w 2012 r.
W Toruniu jednak nie ma chyba świadomości, zarówno, a może przede wszystkim we władzach miasta, jak i u innych mających do czynienia z obsługą ruchu turystycznego i turystyką w ogóle. Może turystyką w Toruniu zajmują się osoby niekompetentne, nie mające nie tyle doświadczenia, co przygotowania teoretycznego (wykształcenia) w tym kierunku i stosownej wiedzy. Dlatego nie wystarczy zlecać opracowania kolejnych strategii czy prowadzić konsultacji społecznych nt. wyzwań turystycznych dla Torunia, bo te zostały już dawno i precyzyjnie określone przez fachowców i specjalistów. Co należy zrobić: ♦ realizować uwagi zawarte w ww. dokumentach, z nieszczęsną „Strategią rozwoju turystyki dla Torunia” na czele, gdzie są zwarte cele i sposoby ich osiągnięcia usystematyzowane w kilka grup priorytetowych ♦ stworzyć spójny, dalekosiężny, profesjonalny, aktywny, skuteczny i konsekwentny system promocji Torunia, zarówno miasta jako marki, jak i poszczególnych obiektów, wydarzeń ♦ udostępnić wiele dotąd niedostępnych dla ruchu turystycznego miejsc, obiektów (Krzywa Wieża, Dwór Artusa, Most Pauliński, średniowieczne bramy miejskie ♦ drastycznie ograniczyć ruch samochodowy z Zespołu Staromiejskiego ♦ przygotować więcej toalet publicznych, zwłaszcza w okolicach parkingów ♦ stworzyć system, bazę informacji o wydarzeniach i imprezach kulturalnych, innych, która podawałaby informację z wielomiesięcznym, rocznym wyprzedzeniem, tak, aby organizatorzy turystyki (biura turystyczne) mogły wykorzystać imprezy kulturalne i włączyć je do wcześniej przygotowywanych ofert przyjazdu i pobytu w Toruniu ♦ przywrócić Wisłę miastu – przystań żeglarska, udrożnienie Małej Wisły i in. ♦ uporządkować i promować pozastaromiejskie obszary: Kępa Bazarowa + zamek Dybów, Twierdza Toruń, Bydgoskie Przedmieście, Przedmieście św. Katarzyny + Fort św. Jakuba i góra św. Jakuba itd. Rozwój turystyki na te dzielnice jak najbardziej przyczyni się do rozwoju turystyki w Toruniu w ogóle, a co za tym idzie w Średniowiecznym Zespole Miejskim, bo im więcej atrakcji i możliwości spędzenia czasu w mieście, tym więcej turystów w Toruniu, tym więcej turystów w Zespole Staromiejskim, a to oznacza jego rozwój. ♦ stworzyć miejską kartę turystyczną |
Arkadiusz Skonieczny
Data publikacji: 07-03-2012
monkey mart,
2025-06-21 03:24:50
Od wielu lat Toruń, znany ze swoich unikalnych zabytków i bogatej historii, stara się rozwijać turystykę poprzez różne strategie. Niestety, realizacja tych planów jest często ograniczona, co wpływa na potencjał miasta. Aby ożywić lokalną turystykę, warto zainwestować w nowoczesne rozwiązania, takie jak popularna gra - Monkey mart . To angażujące doświadczenie, w którym gracze zarządzają sklepem, może zainspirować odwiedzających do odkrywania lokalnych atrakcji Torunia. Zachęcamy do skorzystania z takich interaktywnych narzędzi, by promować miasto jako centrum rozwoju turystyki kulturowej.
XGHYJDTYD,
2025-06-21 03:26:21
Monkey mart
loraama toniokla,
2025-06-21 03:27:43
Welcome to Monkey Mart, where gaming commerce meets innovation. Our platform has revolutionized the way gamers trade virtual assets, creating a secure and dynamic marketplace for the gaming community.
https://monkeymart.one/
https://monkeymart.one/
tetris-jp,
2025-07-04 05:48:53
Od wielu lat Toruń, znany ze swoich unikalnych zabytków i bogatej historii, stara się rozwijać turystykę poprzez różne strategie. https://tetris-jp.com/
Hairstyle Ai,
2025-07-09 10:33:13
It's a shame to see such beautiful places like Kępa Bazarowa and Dybów not reaching their full potential due to lack of infrastructure. Just like these spots, sometimes we need a little help to shine—like using Hairstyle Ai to see how a new look can transform us before making the leap!
AI Background Genera,
2025-07-16 05:41:55
It's a shame to see such beautiful places like Kępa Bazarowa and Dybów not reaching their full potential due to lack of basic amenities. Imagine how much more engaging visits could be with better info displays. Speaking of visuals, the AI Background Generator could help create stunning informational posters for these sites!
AI Avatar Generator,
2025-07-17 10:06:39
It's a shame to see such beautiful places like Kępa Bazarowa and Dybów not getting the attention they deserve. Proper signage and infrastructure could really bring them to life. Speaking of bringing things to life, have you tried the AI Avatar Generator? It's a cool way to create unique digital identities, just like these spots could use a unique makeover!
AI Caption Generator,
2025-07-18 07:57:24
It's a shame to see such beautiful places like Kępa Bazarowa and Dybów castle not getting the attention they deserve. Proper info boards could really help tourists appreciate their history and beauty. Speaking of making things easier, have you tried the AI Caption Generator for your social media? It's a game-changer for sharing such hidden gems!
Dodaj swój komentarz:
Ostatnia modyfikacja 27-03-2025 21:29