en
POLECAMYDotknij Gotyku w Toruniu
POLECAMYZrób samodzielnie pierniki
POLECAMYZWIEDŹ TORUŃ Z KUFLEM PIWA!
POLECAMYPOZNAJ WIELKĄ TWIERDZĘ TORUŃ

Kamienice Rösnera (ul. Chełmińska 28)

 
ul. Chełmińska 28
 

 

Widok od pl. Teatralnego
 
Manierystyczna fasada tylna z 2. poł. XVII w.
 
Barokowy portal piaskowcowy z końca XVII w. Boczne filary pokryte festonami kwietnymi, podzielone są kamieniami zdobionymi w kwiat słonecznika. W archiwolcie dwie postaci geniuszów z palmami i wieńcami w dłoniach; w kluczu pośrodku maska zwierzęca. Schematycznie przypomina portal Kamienicy Pod Gwiazdą.
 
Gotycka profilowana ostrołukowa wnęka ścienna w wysokiej sieni z drewnianą barokową obudową szafki ściennej
 
Fragment stropu belkowego z malowidłami renesansowymi z ok. 1585 r., I piętro trakt tylny. Ornamenty w formie rozchylających się lancetowatych listków (na belkach), 4-listnych rozetek oliwkowo-czerwonych, wici roślinnych z wplecionymi owocami (jabłka, gruszki, kiście winogron), plecionki.
 
Barokowe malowidło ścienne z przedstawieniem pejzażu ogrodu francuskiego w pomieszczeniu na poddaszu, 1714 r. Powstało z inicjatywy Rösnera podobnie jak pozostały wystrój malarski tego pomieszczenia (strop, na ścianach fryz podstropowy oraz malowana boazeria do wys. ok. 50 cm nad podłogą)
 
Fragment barokowego malowidła ściennego z przedstawieniem pejzażu ogrodu francuskiego w pomieszczeniu na poddaszu, 1714 r.
 
Fragment stropu z polichromią z 1714 r. w pomieszczeniu na poddaszu. Ornament roślinny z motywami cęgowo-wstęgowymi (m.in. winna latorośl z kiśćmi winogron, kwiaty).
 
   
Fragmenty stropu w pomieszczeniu traktu tylnego na parterze z polichromiami z trzech różnych etapów od 2. poł. XVI do 1 ćw. XVII w.
   
Na fot. po lewej fragment z małpą przeglądającą się w trzymanym w łapie lustrze (ok. 1630 r.)
 
W pomieszczeniu traktu tylnego na I piętrze zachowały się drewnianie schody z pocz. XVIII w., których balustrada zdobiona jest rzeźbioną postacią starorzymskiego rycerza w zbroi.
W tym pomieszczeniu zachował się także nowożytny kominek.
 
Są to dwie kamienice gotyckie z końca XIV w., połączone dla jednego właściciela na przełomie XVII i XVIII w.
W początkach XVIII w. należały do burmistrza Johanna Gottfrieda Rösnera (patrz: Tumult toruński), wtedy - ok. 1714 r. zostały zmodernizowane w formach późnego baroku. Z tego czasu pochodzą bogate fasady stiukowe z motywami roślinnymi. 
 
Kamienice zachowały swoją ogólną struktrę i układ wnętrza gotycki z podziałem na trakt przedni i tylny, z charakterystyczną dla kamienic toruńskich wysoką sienią i fasadami szczytowymi.
Obecny stan wnętrza pochodzi w dużej mierze z okresu baroku.
Dom mniejszy, narożny, 3-osiowy, miał charakter mieszkalny, o czym świadczy m.in. ozdobny portal z piaskowca, wewnątrz wysoka sień, malowane stropy i fragmenty polichromii ściennych z XVII i XVIII w.
Kamienica większa, 4-osiowa pełniła również funkcję spichlerza. 
 
W wysokiej sieni, nakrytej stropem belkowym, zachowała się gotycka ścienna wnęka ostrołukowa (na ścianie płd.), w której drewniana, barokowa obudowa szafki ściennej z XVII w.; podobna szafka wnękowa na ścianie płn. 
W narożniku wysokiej sieni kręcona klatka schodowa z ok. 1963 r., nawiązująca formą do barokowego, niezachowanego oryginału. 
 
Wewnątrz znajduje się wiele malowideł stropowych i ściennych, renesansowych i barokowych (o fenomenie malowideł w kamienicach toruńskich tutaj), z których szczególnej wartości jest to o wymiarach 170 x 255 cm, przedstawiające pejzaż ogrodu francuskiego. Ogrody takie posiadali bogatsi patrycjusze toruńscy, urządzone i wyposażone były z rozmachem w wiele elementów architektonicznych i hydrologicznych. Malowidło to powstało z inicjatywy ww. Johanna Gottfrieda Rösnera w 1714 r. Jednocześnie jest świadectwem ukazującym kulturę codzienną patrycjatu toruńskiego.
 
Najstarsze zachowane malowidła pochodzą z 2. poł. XVI w. i są to fragmenty na stropie belkowym w pomieszczeniu traktu tylnego na parterze. Strop ten jest bardzo bogaty kolorystycznie i ornamentacyjnie, jednak na przełomie XVI i XVII w. był częściowo trzykrotnie przemalowywany; te 3 warstwy są stylistycznie bardzo zbliżone i tworzą wrażenie jednolitej całości. Występują więc tu żółte rozetki na ciemnoniebieskim tle (po 1550 r.), maureski i ornamenty okuciowe (po 1580 r.), ornamenty roślinne z motywami groteski, kiście roślinne (ok. 1630 r.).
 
 
Oprac. Arkadiusz Skonieczny
data publikacji: 06-03-2015
 
drukuj  poleć artykuł
Komentarze użytkowników (4)
Silajay, 2022-08-09 06:50:23
Your article is truly informative. More than that, it??s engaging, compelling and well-written. I would desire to see even much more of these types of excellent writing. https://waffleunlimited.com
바카라사이트, 2022-12-21 11:17:26
I am very impressed with your writing https://royalcasino24.io/
I couldn't think of this, but it's amazing! I wrote several posts similar to this one, but please come and see!
jzeldwe, 2023-02-22 03:59:25
I believe someone has to help to make https://chainedechoes.io/ major posts. I've never visited your website before, how has it been so far? I was astounded by the research you conducted to create this very outstanding article.
shang, 2023-05-25 19:36:47
The questions in the Rice Purity Test cover a broad spectrum of experiences, from the more innocent to the more adventurous or unconventional. Some questions may ask about things like holding hands, while others may inquire about sexual activities or substance use.
https://ricepuritytests.websnadno.cz/
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
Ostatnia modyfikacja 22-12-2016 00:22
Booking.com

Twoja wycieczka

W Twojej wycieczce znajdują się miejsca:

    Sonda

    Które miejsca w okolicy planujesz odwiedzić będąc w Toruniu (max 3):