Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy
Adres: Bydgoszcz, ul. Gdańska 4 (47 km na zachód od Torunia)
Godziny otwarcia:
- od 1 kwietnia do 30 września: wtorek, środa, piątek: 10-18, czwartek: 10-19, sobota, niedziela: 11-18
- od 1 października do 30 marca: wtorek, środa, piątek: 9-16, czwartek: 9-18, sobota, niedziela: 10-16
Ceny biletów:
- do każdego pojedynczego budynku: normalny: 5 zł, ulgowy: 3 zł, rodzinny: 12 zł
- do wszystkich budynków: normalny: 12 zł, ulgowy: 8 zł, rodzinny: 30 zł
Więcej informacji: Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy, ul. Gdańska 4, tel. 525859966
|
W 1966 r. z Działu Historii wyodrębniono Gabinet Numizmatyczny, przekształcając go z czasem w dział. W latach późniejszych z Działu Sztuki wyodrębnił się Dział Grafiki.
Dom "Leon Wyczółkowski": Twórczość Leona Wyczółkowskiego (1852-1936)
Miejsce ekspozycji: Dom "Leon Wyczółkowski" – ul. Mennica 7
Wystawa zorganizowana w oparciu o zbiory własne, artystyczne i biograficzne, pochodzące z Działu Leona Wyczółkowskiego oraz ze zbiorów Działu Historii i Działu Numizmatyki, ma na celu prezentację twórczości Leona Wyczółkowskiego, kierunków w malarstwie polskim oraz zapoznanie ze środowiskiem artystycznym przełomu XIX i XX wieku. Pokazane prace w układzie chronologicznym i tematycznym w powiązaniu z epoką, po pierwsze pokazują dzieła wybitnego artysty, a po wtóre wszystkie towarzyszące wystawie przedmioty z Działu Historii i Rzemiosła Artystycznego przybliżają klimat tamtych czasów.
Ekspozycję kierujemy do różnych odbiorców; znających twórczość Wyczółkowskiego i tych dla których jest ona nowością. Dzieci i młodzież szkolna odwiedzająca Muzeum znajdzie możliwość zapoznania się z wybitnym malarzem i grafikiem tworzącym na przełomie wieków, jak również z jego oryginalnym warsztatem pracy. Wpisanie kolekcji Wyczółkowskiego w określoną przestrzeń o charakterze historycznym podkreślą przedmioty używane przez artystę w życiu codziennym, pochodzące częściowo z Działu Leona Wyczółkowskiego, uzupełnione zbiorami z Działu Historii i Rzemiosła Artystycznego. Prezentowane dzieła pokazane zostały od najwcześniejszych prac po najpóźniejsze; taki układ pozwolił również na ukazanie grup tematycznych z kręgu zainteresowań artysty.
Miejsce ekspozycji: Galeria Sztuki Nowoczesnej – ul. Mennica 8
Galeria Sztuki Nowoczesnej jest pokazem wybranych, najbardziej reprezentacyjnych dzieł w kolekcji bydgoskiego muzeum. Zaproponowany układ ekspozycji ma charakter chronologiczno-problemowy i odzwierciedla konkretne kierunki, nurty oraz postawy twórcze w sztuce polskiej ostatnich stu lat, m.in. krąg artystów École de Paris, awangardowe ugrupowania dwudziestolecia międzywojennego (Rytm, Bractwo św. Łukasza, Formiści Polscy, Zwornik, Komitet Paryski), koloryzm, abstrakcję ekspresyjną i malarstwo materii, ekspresję geometryczną i towarzyszącą jej refleksją konceptualną, nową figurację, fotorealizm, nurt surrealistyczno-metaforyczny oraz sztukę krytyczną. Pokaz zapoznaje z realizacjami z dziedziny malarstwa, rzeźby, fotografii artystycznej i nowych mediów twórców, których nazwiska na trwałe zapisały się w historii sztuki. Wśród autorów prac odnajdziemy m.in.: Jacka Malczewskiego, Tadeusza Makowskiego, Melę Muter, Stanisława Ignacego Witkiewicza, Bolesława Cybisa, Piotra Potworowskiego, Jana Cybisa, Jerzego Nowosielskiego, Henryka Stażewskiego, Tadeusza Kantora, Tadeusza Brzozowskiego, Jadwigę Maziarską, Stanisława Fijałkowskiego, Jana Tarasina, Jana Berdyszaka, Marka Sobczyka, Jarosława Modzelewskiego, Jacka Srokę, Leona Tarasewicza, Stanisława Horno-Popławskiego, Izabellę Gustowską, Zbigniewa Liberę, Józefa Robakowskiego i Zofię Kulik.
Miejsce ekspozycji: Spichrze nad Brdą – ul. Grodzka 7-11
Wędrówka od średniowiecznego Starego Rynku do XIX-wiecznego placu Wolności, w wymiarze czasowym, prowadzi od miasta lokacyjnego do ośrodka nowoczesnego, o ważnym statusie dla pogranicza Pomorza, Wielkopolski i Kujaw. Ponadto, wystawa stanowi rodzaj przewodnika po Bydgoszczy, w którym zaprezentowane są najważniejsze symbole miasta, elementy miejskiej architektury, ciekawe miejsca, a także ludzie i ich życie codzienne oraz pozostałe po nich pamiątki.
W drugiej, właściwej części ekspozycji, w sali o neutralnym kształcie, skoncentrowano eksponaty związane z funkcjonowaniem międzywojennego miasta, dynamiką jego rozwoju oraz życiem bydgoszczan. Dominantę tej części wystawy stanowią dwa stoły, łączące w sobie cechy makiety, multimedialnego informatora i ekspozytora materiału ikonograficznego.
Osobny fragment ekspozycji stanowi specjalna przestrzeń edukacyjna, przygotowana z myślą o najmłodszych odbiorcach. Jest to miejsce, gdzie dzieci poprzez gry i zabawy mogą sprawdzić i praktycznie zastosować wiedzę nabytą w trakcie zwiedzania wystawy.
Miejsce ekspozycji: Zbiory Archeologiczne – ul. Mennica 2 na Wyspie Młyńskiej
Wystawa prezentuje kulturę materialną, a przez jej pryzmat także różne przejawy życia społecznego i duchowego wczesnośredniowiecznych mieszkańców Bydgoszczy i okolic. Dzieje tego regionu ukazano na tle szerszych wydarzeń dotyczących państwa polskiego. Zaprezentowano różne narzędzia, ozdoby, uzbrojenie, przedmioty codziennego użytku, itp. Dzięki czemu przybliżono różne przejawy życia codziennego jakie toczyło się zarówno w grodzie, i nieco inne na podgrodziu. Ramy chronologiczne ekspozycji obejmują okres średniowiecza i wyznaczają je datowania zabytków, jakie wyeksponowano na wystawie, tj. od VII w. po połowę XIV w.
Eksponaty pochodzą ze zbiorów własnych pozyskanych z darów oraz na drodze wykopalisk, nadzorów i interwencji archeologicznych prowadzonych przez pracowników Muzeum, głównie na terenie dawnego województwa bydgoskiego (obecny powiat bydgoski, nakielski, sępoleński), z przekazów Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Toruniu oraz z badań prowadzonych przez Instytut Archeologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Poprzez ciekawą aranżację plastyczną, liczne rekonstrukcje, a także wprowadzenie nowoczesnych metod przekazu, umożliwiających czynny udział w zwiedzaniu wystawy, przybliżona została atmosfera tamtych czasów.
Wystawa obejmującą prawie stuletnie dzieje mennicy bydgoskiej, została przygotowana w budynku usytuowanym w miejscu, w którym w XVII wieku znajdowała się kamienica i pręgarnia, gdzie wybijano monety.
To nowa i z dwóch względów nietypowa wystawa fotograficzna. Po pierwsze miejsce - to wystawa bez sali ekspozycyjnej. Wszystkie fotografie zostały rozmieszczone na ciągach komunikacyjnych, towarzysząc zwiedzającym już od samego wejścia do muzeum. Drugi aspekt to charakter samych fotografii. Dotychczas bohaterem wystaw i albumów fotograficznych, przygotowywanych przez muzeum, była Bydgoszcz. Tym razem jest inaczej, miasto stało się tłem dla osób i zdarzeń. Zamierzeniem autora było pokazanie czegoś ulotnego, impresji z życia miasta. Stąd tytułowe okruchy.