Poczet Królów Polskich
Toruński zespół 24 portretów królów Polski, eksponowany w Sali Królewskiej Ratusza Staromiejskiego to cenny zespół wizerunków polskich monarchów.
Jego wyjątkowa wartość i ranga opiera się na kilku faktach:
► jest to najstarszy w Polsce zespół portretów królów Polski,
► 18 portretów (z czego zachowało się 13) wykonano za życia króla Władysława IV Wazy, z fundacji toruńskiej Rady, najprawdopodobniej przed 1645 r. - dla uświetnienia obrad Colloquium Charitativum, zorganizowanych z inicjatywy m.in. tego króla,
► portret króla Władysława IV Wazy został wykonany z natury, odznacza się więc szczególnie realistycznym ujęciem,
► portrety kolejnych władców były wykonywane sukcesywnie na bieżąco, za życia aktualnie panujących, stąd ich realizm jest większy niż idealistycznie przedstawione portrety ze znanych pocztów Matejki i Bacciarellego,
► poczet stanowi świadectwo przywiązania Torunia do Polski, a zwłaszcza jej królów: patrycjat toruński nie lubił szlachty ani szlacheckiej Rzeczypospolitej, ale okazywał swe przywiązanie i wierność królowi, który był dla nich symbolem państwa polskiego w okresie nowożytnej Respublicae Thorunensis.
► jest to najstarszy w Polsce zespół portretów królów Polski,
► 18 portretów (z czego zachowało się 13) wykonano za życia króla Władysława IV Wazy, z fundacji toruńskiej Rady, najprawdopodobniej przed 1645 r. - dla uświetnienia obrad Colloquium Charitativum, zorganizowanych z inicjatywy m.in. tego króla,
► portret króla Władysława IV Wazy został wykonany z natury, odznacza się więc szczególnie realistycznym ujęciem,
► portrety kolejnych władców były wykonywane sukcesywnie na bieżąco, za życia aktualnie panujących, stąd ich realizm jest większy niż idealistycznie przedstawione portrety ze znanych pocztów Matejki i Bacciarellego,
► poczet stanowi świadectwo przywiązania Torunia do Polski, a zwłaszcza jej królów: patrycjat toruński nie lubił szlachty ani szlacheckiej Rzeczypospolitej, ale okazywał swe przywiązanie i wierność królowi, który był dla nich symbolem państwa polskiego w okresie nowożytnej Respublicae Thorunensis.
18 najstarszych portretów powstało w jednym warsztacie toruńskim, ale przez trzech różnych artystów, skupionych w tutejszym cechu malarskim; niestety nie są oni znani z nazwiska.
W skład zespołu wchodzi także owalny portret ostatniego króla, Stanisława Augusta Poniatowskiego, który Rada toruńska otrzymała w darze od samego monarchy; wykonawcą dzieła był artysta z warsztatu nadwornego malarza królewskiego: Marcello Bacciarellego.
Pięć z dawnych 18 portretów królewskich uległo zniszczeniu w 1703 r. w czasie szwedzkiego bombardowania Torunia w okresie wojny północnej. Dlatego w 1828 r. Rada Miejska zamówiła u malarza toruńskiego Jana Jacobiego w celu uzupełnienia kolekcji portrety: Bolesława Chrobrego, Kazimierza Odnowiciela, Bolesława Krzywoustego, Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego. Został one wykonane wg portretów królów z pałacu w niedalekim Lubostroniu.
W skład zespołu wchodzi także owalny portret ostatniego króla, Stanisława Augusta Poniatowskiego, który Rada toruńska otrzymała w darze od samego monarchy; wykonawcą dzieła był artysta z warsztatu nadwornego malarza królewskiego: Marcello Bacciarellego.
Pięć z dawnych 18 portretów królewskich uległo zniszczeniu w 1703 r. w czasie szwedzkiego bombardowania Torunia w okresie wojny północnej. Dlatego w 1828 r. Rada Miejska zamówiła u malarza toruńskiego Jana Jacobiego w celu uzupełnienia kolekcji portrety: Bolesława Chrobrego, Kazimierza Odnowiciela, Bolesława Krzywoustego, Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego. Został one wykonane wg portretów królów z pałacu w niedalekim Lubostroniu.
(Arkadiusz Skonieczny, 04.10.2010)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Dodaj swój komentarz:
Ostatnia modyfikacja 10-11-2021 22:24