Kamienica Rynek Nowomiejski 3
Rynek Nowomiejski 3
Obecna funkcja: hotel
|
Fragment polichromii stropu pomieszczenia traktu tylnego na parterze z oznaczeniem godła piekarzy, inicjałami właściciela i datą 1753
Fragment polichromii stropu pomieszczenia traktu tylnego na parterze z charakterystyczną dekoracją rokokową o motywach rocaille na deskach i girlandą kwiatów na belkach
Zdobiony, XIX-wieczny piec kaflowy
|
Jest to kamienica średniowieczna z 1443 r., następnie znacznie przebudowywana, zwłaszcza w 2. poł. XVI w. (z tego okresu szczyt renesansowy tylny) i w 1865 r. (fasada kalenicowa pozbawiona szczytu).
Chociaż fasada jest skromna i nie wyróżnia się cechami stylowymi, to wewnątrz zachowały się elementy architektury i wystroju wnętrz z różnych okresów historycznych. Wnętrze dzieli się charakterystycznie dla kamienic toruńskich na trakt przedni i trakt tylny. Zachowała się na parterze oryginalna średniowieczna ściana działowa, międzytraktowa, a na niej od strony traktu przedniego ślady malowideł gotyckich z XV-XVI w. w formie podwieszonej do drążka draperii a powyżej ornament florystyczny.
W trakcie tylnym parteru, na tynku ściany wschodniej widoczne są ślady malowanego ornamentu kwiatowego, a we wszystkich ścianach zachowały się różnej wielkości wnęki.
Pomieszczenie na parterze w trakcie tylnym posiada cenny strop belkowo-deskowy pokryty bogatą polichromią barokowo-rokokową z 1753 r. (na belkach pokrywa ono wcześniejsze malowidła gotyckie z XV w.). Wystrój ten powstał, gdy właścicielem domu był piekarz razowca Georg Christian Hoppe w latach 1734-1755. Na deskach stropu oprócz ornamentu umieszczono sygnaturę G. C. H., datę 1753 oraz ozdobne kompozycje podkreślające świetność piekarza. Kompozycja ta to duże czerwone serce z wyrastającymi zeń kłosami zboża, dwa heraldyczne lwy trzymające precel a nad tym duża, szlachecka korona wieńcząca 2 liście palm z monogramem i datą. Na belkach namalowano girlandę kwiatową, na deskach wraz z nadławiami dekorację rocaille. Ornament rocaillowy wyróżnia się niespotykaną w Toruniu tak dużą dynamiką rysunku z fantastycznymi formami muszli, strzępiastymi grzywaczami. Pomimo, że całość malowidła jest dość skromna kolorystycznie, to sprawia wrażenie wielobarwnego, pełnego ruchu, światłocienia. Dla odmiany belki spokojnie owija naturalistycznie potraktowana girlanda kwiatowa pełna róż, peoni.
W kamienicy zachowane są też doskonale wysokie pomieszczenia piwniczne o regularnym wątku ceglanym.
|
Oprac. Arkadiusz Skonieczny
data publikacji: 20-01-2015
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Dodaj swój komentarz:
Ostatnia modyfikacja 06-08-2015 21:32